tirsdag den 3. september 2013

31-8-13 - Landet i Tianjin


Siden jeg tog afsted fra Århus hovedbanegård torsdag aften, har vi været på farten længe for endelig at nå til Tianjin. Vi skulle flyve fra København, mellemlande i Helsinki og derefter begive os ud på den lange flyvetur mod Beijing. I lufthavnen i Beijing blev vi hentet af Sunny, vores kontaktperson i Kina, som virker utrolig sød og hjælpsom (og er faktisk en kineser med humor!), samt Aleks, som var taget til Kina en måneds tid før os andre. Derefter kørte vi mod Tianjin og blev sat af ved vores lejlighed, som ligger lige ved siden af skolen Cathay Future. Skolen er stor og de har egen kantine, hvor der bliver serveret traditionel kinesisk mad morgen, middag og aften – mhm! Det resulterer så også i, at jeg bliver 100-meter-mester i at spise med pinde inden jeg rammer Danmark igen.

Vores lejlighed er bedre end forventet! Vores værelser er store og lyse, og der er masser af plads. Jeg bor sammen med Lise, som jeg også sad ved siden af i flyet (heldigvis ville hun gerne holde mig i hånden, mens vi lettede! Pyha!) og ellers er resten af gruppen også delt op på 2-mands-værelser. Vi bor desuden med 5 svenskere(!!) – jeg håber det bliver hyggeligt! Og så er der jo intet, som ryster en gruppe sammen mere, end at flytte dem i lejlighed sammen fra day uno. Vores stue er lille og grøn og vi har lært dyrene (kakerlakker, edderkopper, myg osv.) i lejligheden at kende på den direkte måde!  

Vi har i dag været ude og se os lidt omkring ved skolen og området. Der er en rigtig fin park, der hører til skolen. Sunny har forklaret os om reglementet ved skolens område og generelt været meget behjælpelig med diverse skrækhistorier (fx fortalte hun om, at det sker, at unge udlændinge bliver ”drugged” i byen og ført til store lagerhuse, hvor deres organer bliver fjernet og solgt på det sorte marked og de selv aldrig bliver set igen!), men også sjove historier om hvordan den kinesiske og danske kultur er helt forskellige – jeg glæder mig til at opleve det endnu mere, end den bid af det, jeg bare har tilegnet mig i dag. I morgen skal vi på politistationen og have taget billeder og vi skal have tilvalgt hvilket klassetrin, vi gerne vil undervise på – jeg regner med at vælge Kindergarten eller Pre-school, og ellers bare ud og se endnu mere af Tianjin sammen med Sunny. Jeg glæder mig til at møde mine elever – og fik jeg sagt, at vi allerede starter undervisningen mandag? Herovre er der ingen kære mor. Vi skal lave en opvisning af en art for alle forældre, elever, lærere osv. på mandag (en sang eller dans, der skal optrædes, som skulle vi vises frem i cirkus) og så bliver vi ellers kastet lige ind i undervisningen. Og undervisningsmateriale? Nej nej, det er overvurderet.   

Jeg giver lyd igen, så snart nettet giver mig lov! Hav det godt så længe!


Her er det første fællesbillede af os i Kina - lige da vi er landet


Sådan her ser mit værelse ud - til venstre side efter skrivebordet har Lise et værelse magen til.


Her proppede vi Lise ned i kufferten - det lykkedes næsten!


Her støvsuger og poser Lise - på samme tid!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar